8 Weken Malta!

23 oktober 2019 - Żejtun, Malta

Het is vandaag woensdag 23 oktober en dat betekend dat ik alweer 8 weken op het mooie Malta zit.

Een van mijn eerste verhalen ging over mijn eerste stageweek hier. We zijn nu alweer een aantal weken verder en er is dan ook van alles veranderd.

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik de eerste week op de babygroep gestaan.
Daarna heb ik 3 weken lang boven bij de zomerschool gestaan. Dat waren kinderen van 4 jaar die vanaf 1 oktober, wanneer de school weer begon naar Kinder 2 gingen. Kinder 2 kun je vergelijken met groep 1 bij ons. Het was heel erg leuk om op die groep te staan want Janne en ik zaten samen en we hadden een leuke collega op de groep. De kinderen waren ook heel erg leuk en omdat we er 3 weken stonden kende wij de kinderen goed en de kinderen ons ook.

Toen hebben Janne en ik maandag 30 september op de groene klas gestaan, daar zijn de kinderen 1 jaar dus dat was even een groot verschil. Ik vond het wel leuk om weer even bij de jongere kinderen te staan. Toen zijn we vanaf dinsdag 1 oktober terug naar boven gegaan. De school is begonnen en we staan dan ook beide op een eigen groep in Kinder 1. Dat kun je vergelijken met de peuterspeelzaal bij ons. Ik heb een klas van 14 kinderen van 3 jaar. Het zijn hele leuke kinderen en ik heb een leuke collega. Ik sta nu ook al weer meer dan 3 weken op die groep. Het is fijn om langere tijd achter elkaar op één groep te staan want zo leer je het ritme en de kinderen snel kennen.

De kinderen komen ‘ s ochtends tussen 8:00-9:00 uur binnen. Dan beginnen we om 9:15u met het kringmoment. Daarin kijken we welke kinderen er die dag aanwezig zijn en bespreken we de dagen van de week en het weer. Ook praten we dan over het thema wat we die week hebben. We zingen ook nog wat liedjes samen. Daarna doen we een activiteit die te maken heeft met het thema van die week. Om 10:00 uur is het tijd om wat te eten en van 10:30 uur tot 11:00 uur spelen we buiten. Na het buiten spelen doen we vaak nog een activiteit en daarna kunnen de kinderen nog even vrij spelen. Om 12:00 uur lezen we een verhaaltje en dan zit de dag er voor de meeste kinderen alweer op. Om 12:30 uur gaan de meeste kinderen naar huis. Van mijn klas zijn er 4 kinderen die tussen de middag op school blijven en pas later op de dag opgehaald worden. We lunchen dan samen met alle kinderen van Kinder 1. Rond 13:00 uur gaan we met z’n alle naar buiten en daar komen de kinderen van Kinder 1 en Kinder 2 samen. Dan zie ik mijn oude kindjes ook weer die ik in de zomerklas had en dat is wel leuk. We spelen meestal tot 15:00 uur buiten. Daarna gaan we weer naar boven en dan kunnen de kinderen nog even vrij spelen. In de middag zitten alle kinderen samen en dan staan Janne en ik dus ook weer samen op de groep. Om 16:00 uur zit de dag er dan alweer op voor ons en gaan we lekker naar huis.

1. Monique:
    23 oktober 2019
    Dan zit je alweer op de helft Anouk!