Mijn Eerste Stage Week

9 september 2019 - Żejtun, Malta

Het is vandaag alweer maandag 9 september en het is dus alweer één week geleden dat ik begonnen ben met mijn stage hier op Malta.

Op maandagochtend 02-09-2019 ging om 06:00u de wekker. Vol spanning ging ik me klaar maken voor mijn eerste dag. Niet wetend wat ons te wachten stond zaten Janne en ik aan het ontbijt te praten over hoe het zou zijn daar. Is het een mooi dagverblijf? Zou het er groot zijn? Op welke groep komen we te staan? Zullen het leuke kindjes zijn? Zouden er leuke collega's zijn? Staan we samen op een groep of niet? Allemaal vragen kwamen naar boven. Maar lang de tijd om overal over na te denken hadden we niet want we moesten opschieten om de bus te halen. Gelukkig waren we net op tijd. De bus kwam al aanrijden toen wij de straat nog over moesten steken. Hup! Snel voor die auto's door en rennen. Pfoe net op tijd! Snel de bus in. Na ongeveer een uurtje met de bus kwamen we aan bij onze halte. Vanaf hier moeten we nog ongeveer 5 minuutjes lopen naar het kinderdagverblijf. Daar aangekomen stond Maria ons al op te wachten. Er werd tegen ons gezegd dat we elke ochtend onze namen moesten opschrijven in een map met daarbij de tijd dat we beginnen (08:00u) en de tijd dat we weer naar huis gaan (16:00u). Ook moesten we onze telefoon daar in een bak doen. Daarna gingen we naar de Red Class want daar verzamelen alle kinderen en leidsters aan het begin van de dag. Er werd tegen ons verteld dat een van ons naar de baby groep mocht en de andere had een groep kinderen van 2 jaar oud. Janne wilde graag de iets oudere kinderen dus kon ik lekker naar de baby's. Er werd meteen een kind in mijn arme geduwd en er werd verteld welke kant ik op moest lopen. Na even zoeken had ik de klas gevonden. Ik moest mijn schoenen uitdoen voordat ik de klas binnen kwam en de baby werd ook meteen weer uit mijn handen getrokken. Oké even wennen dit. Langzaam stroomde de baby's binnen. Ik probeerde alle namen zo goed mogelijk te onthouden maar dat is soms lastig als je de namen nog maar amper kan uitspreken. Ik vroeg aan de leidster wat ik kon doen en het antwoord was: Nothing… you sit and play with babys. Oké dan maar haha. Gelukkig is dat geen straf. Het eerste wat mij opviel is de manier hoe ze tegen de kinderen praten en hoe ze er mee omgaan. Dat is echt een verschil met hoe dat bij ons gaat. Ze schreeuwen veel meer tegen de kinderen en pakken ze harder aan. Ook kunnen ze soms best lomp doen met een kind. Er heeft zelfs een baby van 1 jaar een time out gekregen... daar moest ik stiekem best een beetje om lachen. Ook hebben ze geen slaapkamers waar de baby's op kunnen slapen. Als ze nog klein zijn worden ze gewoon in een schommelstoel gelegd en dan moet je ze in slaap wiegen. Als de baby's al wat ouder zijn worden ze gewoon op de mat met een dekentje gelegd en dan wordt er letterlijk: SLEEP! geroepen en dan moeten de kinderen gaan slapen. Dit vond ik wel heel apart om te zien. Ook staan er verder geen tafels of stoelen in de kamer. Het is een grote speelmat met daarnaast een aantal schommelstoelen. Ze geven de baby's ook te eten in die schommelstoelen en soms zelfs op de grond. Best een gek gezicht eigenlijk. Maar er is één regel die ik echt heel erg moeilijk vindt om te volgen en dat is dat je baby's niet mag troosten. Normaal als een baby huilt pak je die even op, je knuffelt er even lekker mee en als ze rustig zijn laat je ze weer verder spelen. Hier mag dat dus absoluut niet. Ik had een kindje net 5 seconde vast en hij werd al uit mijn handen getrokken terug op de grond gezet en er werd tegen hem gezegd dat hij moest stoppen met huilen en verder moest gaan spelen. Reactie van het kind? Nog harder gaan huilen natuurlijk. Ik vond het zo zielig om te zien maar er werd duidelijk tegen mij gezegd dat ik hem moest laten. Met pijn in mijn hart draai ik mezelf om en ga met de andere kinderen spelen. Gelukkig mocht ik na een tijdje wel wat meer dan alleen kinderen in slaap wiegen en met ze spelen. Ik mocht wat baby's eten geven en ze verschonen. Ook waren er nog twee Italiaanse studenten waar ik mee kon kletsen dus dat was ook heel erg gezellig. Om 13:30u had ik een kwartiertje pauze. Dat klinkt heel weinig maar is eigenlijk net genoeg. Je mag namelijk de hele dag door eten en drinken dus dat is fijn. Na mijn pauze heb ik nog even gezellig met de baby's gespeeld en om 16:00u was het alweer tijd om naar huis te gaan. In de bus hadden Janne en ik genoeg om te bespreken. Ik was natuurlijk ook heel erg benieuwd hoe het bij haar op de groep was geweest. We vertelde elkaar alle verschillen die we opgemerkt hadden en kwamen tot de conclusie dat ze hier soms best hard kunnen zijn tegen de kinderen. Dat wordt nog wel even wennen voor ons.

Dinsdagochtend 03-09-2019. De wekker ging weer lekker vroeg. Om 06:10u stond ik alweer naast mijn bed klaar voor een nieuwe dag. Ik mocht gelukkig weer bij de baby's en Janne ging weer naar een andere groep toe. Mijn dag zag er ongeveer hetzelfde uit als de dag ervoor. Met de baby's spelen, ze in slaap wiegen (terwijl je zelf je ogen ook probeert open te houden), kinderen verschonen, ze eten geven en weer spelen. Tussendoor werd er nog een paar keer geroepen en werden er kinderen van 1 jaar in een time out gezeten en toen was het alweer 13:00u en mocht ik pauze gaan houden. Na mijn pauze ging ik weer gezellig met de kinderen spelen. Rond 14:00u kwam Janne de klas binnen lopen. Zij mocht de middag gezellig bij mij op de groep staan. Het was heel leuk om samen met Janne op de groep te staan want zo had je iemand waarmee je gezellig kon kletsen en kon roddelen over de  soms strenge leidsters haha. Voordat we het wisten was het alweer 16:00u en mochten we weer naar huis.

Woensdagochtend 04-09-2019. Gelukkig had ik deze ochtend minder last van het feit dat mijn wekker om 06:00u ging. Janne en ik zaten om 06:30u weer aan het ontbijt en om 06:52u waren weer klaar om te vertrekken. Even snel lopen want de bus komt om 06:58 maar gelukkig is de bushalte maar 2 minuten lopen. Janne en ik vonden het gisteren zo gezellig samen dat we besloten om gewoon met z'n tweeën naar de baby groep te gaan. Ik zei tegen Janne als ik naar de baby groep loop pak je gewoon een baby en je loopt achter mij aan. Zullen ze vast niets van zeggen. En dat deden we dan ook en gelukkig werkte het. Even later kwam Maria de klas binnen gelopen en Janne draait zich snel om zodat ze haar niet zouden zien. Het werkte want een andere student werd gevraagd om naar een andere groep te gaan. Haha dat ging net goed. De rest van de dag stonden Janne en ik gezellig samen met de baby's. De dag zag er weer ongeveer hetzelfde uit als maandag en dinsdag alleen mochten we steeds meer dingen doen. Dat is wel fijn want dan heb je wat meer afwisseling. Om 16:00u was het weer tijd om de laatste baby's te knuffelen zodat we weer naar huis konden.

Donderdagochtend 05-09-2019. Je bent het snel gewend dat vroege opstaan. Gelukkig maar want ik vond het verschrikkelijk toen ik hoorde dat we elke dag om 06:00u weer naast ons bed moesten staan. Om 07:00u zaten Janne en ik weer in de bus. Ondanks dat ik goed geslapen had vielen mijn ogen toch weer dicht in de bus. Agja zo ging dat in Nederland ook. Gelukkig maakt Janne mij op tijd wakker! Helaas mogen Janne en ik vandaag niet bij de baby's staan. Er waren te veel leidsters dus het werd te druk. Ik mocht naar de Blue Class en Janne naar de Red Class. De kinderen die bij mij op de groep stonden waren 4-5 jaar oud. Dat is even wat anders dan de baby's. Wel leuk want je kunt wat meer kletsen met deze kinderen. Het waren gelukkig hele gezellige en lieve kinderen. Je hoeft alleen niet veel te doen want ze doen alles zelf. Ze gaan zelf naar de wc, ze eten zelf en ze spelen zelf. Gelukkig komen ze af en toe wel even kletsen en vragen of je met ze wil spelen. De dag ziet er wel heel anders uit dan bij de baby's. Rond 09:30u eten de kinderen wat en daarna gaan we naar buiten. Rond 11:30u gaan we weer naar binnen en eten de kinderen lunch. Daarna mogen ze weer vrij spelen. Rond 15:00u mogen ze als ze honger  hebben nog wat eten en anders spelen ze totdat de ouders de kinderen weer komen ophalen. Om 15:30u kwam Janne mij halen. We mochten al naar huis toe. Fijn! Lekker op tijd weekend want vrijdag zijn we namelijk vrij.

Vrijdag 06-09-2019 heb ik lekker uitgeslapen en dat betekend dan ook dat ik pas na 12:00u mijn bed uit kwam. Toen stond Janne al aan de deur om te gaan ontbijten. Na het ontbijt zijn we lekker lui op de bank gaan liggen. We hebben wat mailtjes van school doorgelezen en hebben daarna gezellig Hollands Next Topmodel terug gekeken. Daarna hebben we onze lunch gegeten en zijn weer lekker op de bank geploft. We hebben een film gekeken en de rest van de dag lekker wat gerelaxt. 's avonds hebben we gegeten en daarna zijn we weer verder gegaan met relaxen. We hebben een filmavondje gehouden en zijn daarna lekker naar bed gegaan.

Zaterdag 07-09-2019 heb ik ook uitgeslapen maar deze keer maar tot 11:00u. Toen zijn Janne en ik gaan ontbijten en daarna weer lekker boven op mijn kamer wat programma's terug gekeken. Daarna moesten we wat spulletjes inpakken want we gingen slapen bij de ouders van Victor (de man waar bij wij wonen). Om 15:00u hadden we lunch en daarna zijn we vertrokken. Het is ongeveer een uurtje rijden naar Mellieha, het plaatsje waar zijn ouders wonen. Toen we daar aangekomen waren zijn Janne en ik daar wat gaan rondlopen en hebben we daar de buurt verkend. Ook hebben we hele goede foto plekjes gevonden waar we uitgebreid onze tijd genomen hebben. Na onze fotoshoot hebben we daar met de hele familie gegeten. We zaten gezellig buiten en hadden allemaal kleine hapjes. Het was feest want zondag was een nationale feestdag dus daarom was het er zaterdag heel erg druk en was heel de familie bij elkaar gekomen. Ook was er 's avonds vuurwerk. Het was heel mooi om te zien en heel leuk om mee gemaakt te hebben. Om 00:00u nachts waren we allemaal heel moe en zijn we gaan slapen.

Zondagochtend 08-09-2019 gingen we weer gezellig met de hele familie ontbijten. Het ontbijt was vooral het overblijfsel van de dag ervoor. Na het eten hebben Janne en ik nog even met de kinderen gespeeld en rond 11:00u zijn we lekker naar het strand gegaan om nog even bij te kleuren. Het was er heerlijk om te doen want het was niet al te warm want het was een beetje bewolkt. We hebben lekker gezwommen en zijn om 14:30u weer terug naar de ouders van Victor gegaan want om 15:00u reden we weer terug naar huis. Toen we thuis aangekomen waren zijn Janne en ik gaan douche. Daarna zijn we gaan eten en na het eten hebben we Expeditie Robinson gekeken. Toen dat afgelopen was zijn we gaan slapen want we waren allebei moe na zo'n drukke eerste week en de wekker voor de volgende dag stond natuurlijk weer op 06:00u!

1. Monique:
    10 september 2019
    Jullie hebben heel wat indrukken op gedaan in de eerste stageweek! Leuk dat jullie buiten het werk om ook leuke dingen doen dat maakt het natuurlijk extra speciaal Malta! Ga maar weer lekker door met genieten!
  2. Inge de Kroon:
    14 september 2019
    Bedankt voor het delen van je ervaringen Anouk. Het is alsof we er een beetje bij zijn ;-)